Aqua Nor 2021 Digital – FAQ

Aqua Nor 2021 planlegges som en fysisk og digital messe. Beslutning rundt gjennomføring av den fysiske messen tas 18. mai. Aqua Nor 2021 Digital blir et sentralt internasjonalt møtepunkt for aktører innen havbruksnæringen og en arena for presentasjon, dialog og handel mellom utstillere og besøkende.

Bla igjennom brosjyren på toppen av siden for å utforske hvilke muligheter den digitale plattformen gir (trykk på “fullscreen” for å se brosjyren i fullskjermsvisning).

Under finner du svar på de oftest stilte spørsmålene rundt den digitale messen og -plattformen.

Q&A

Q: Hva består den digitale delen av Aqua Nor 2021 av?

A: Den digitale delen av Aqua Nor 2021 består i hovedsak av to hovedelementer:

1.Livestream
4 parallelle kanaler med variert program fra messen, som bl.a. inkluderer:

  • Presentasjon av utstillere
  • Spennende foredrag
  • Variert fagprogram
  • Forskningstorget
  • Paneldebatter
  • Studentinnslag/rekruttering

2. Den digitale messen
Alle utstillere har sin egen digitale stand.

Her presenterer de firmaet og sine produkter, knytter kontakter og har dialog med digitalt besøkende.

I 2020 arrangerte vi Nor-Fishing 2020 Digital som så langt er Norges største heldigitale messe.


Q: Hvem kan delta på den digitale delen av messen?

A: Utstillere: Alle bedrifter som kvalifiserer til å være utstiller på Aqua Nor 2021 kan delta på den digitale delen av årets messe. Bedriften registrerer seg på vår nettside på vanlig måte og mottar nødvendig informasjon for å få tilgang til den digitale plattformen.

Besøkende: Alle som ønsker det, kan delta som besøkende, enten med PC eller mobiltelefon/nettbrett. Det eneste man trenger å gjøre er å registrere seg via vår hjemmeside og kjøpe billett til messen. Du vil motta en kode på e-post for innlogging på Aqua Nor Digital og en QR-kode til den fysiske messen.


Q: Hvordan deltar vi som utstiller?

A: Dere vil få tilsendt informasjon for å logge dere på som utstiller for å sette opp deres digitale stand slik dere ønsker. Logo, fargevalg, informasjon, brosjyrer, videoer, kontaktinformasjon, lenker til nettside og sosiale medier med mer kan enkelt legges inn her.


Q: Hva koster det å delta for utstillere?

A: Registreringsavgiften på kr. 7500,- til Aqua Nor 2021 dekker bedriftens deltagelse på den digitale delen av Aqua Nor 2021.


Q: Hva koster det å delta for besøkende?

A: Billettene til Aqua Nor 2021 koster kr. 990,- Billetten gir deg full adgang til den fysiske messen alle dager, og den digitale messen fra 1. august 2021 til 31. juli 2022.


Q: Hvilken verdi får vår bedrift ut av å delta som utstiller på den digitale delen av messen?

A: En stor fordel med den digitale delen av Aqua Nor 2021 er at besøkende kan delta fra hvor som helst og når det passer dem best (ulike tidssoner for eksempel). Det innebærer at du som utstiller kan treffe et større publikum enn de som er til stede de 4 dagene under den fysiske messen. Nå kan du treffe besøkende, som av ulike grunner ikke har anledning til å være fysisk i Trondheim under messedagene, digitalt. Deres bedrift når dermed ut til et langt større publikum enn tidligere.

Nor-Fishing 2020 ble en heldigital messe, og hadde over 15.000 besøkende og 222 utstillere fra 46 forskjellige land. Det innebærer at man når ut til mange gjennom vår digitale plattform.


Q: Hvordan benytte den digitale messen best mulig?

A: På samme måte som for den fysiske delen av messen er det viktig å invitere de man ønsker kontakt med også til den digitale delen av messen. Erfaringen fra Nor-Fishing 2020 Digital viste en helt klar sammenheng mellom synlighet og besøk. Ønsker dere mye besøk på deres stand så er det viktig å invitere fleste mulig, samt vurdere om dere skal markedsføre dere i livestreamen under messen. Gode planer og godt arbeid på dette området er viktig for å lykkes på den digitale plattformen.

Vurder om dere skal ha en eller flere dedikerte personer som skal betjene den digitale standen deres. Det kan være krevende å betjene fysiske og digitale henvendelser samtidig i messeperioden.

Bannere på egne websider, e-post signatur og lignende vil ha en god effekt på å synliggjøre at dere har stand på den digitale Aqua Nor.


Q: Hvor lenge er den digitale delen av messen åpen?

A: Den digitale plattformen åpner 1. august slik at de som besøker messen fysisk og digitalt har god tid til å orientere seg om hva som skjer under messen, hvem man ønsker kontakt med osv.

Det er mulig å avtale møter på forhånd. Som besøkende kan man lage en kalender for messedagene som inneholder avtaler, fagkonferanse og andre ting man ønsker å få med seg.

Utstillerne har i forkant av at den digitale plattformen åpner gjort sine forberedelser på den digitale standen, slik at man kan presentere seg fra sin beste side og er klart til å ta imot de digitalt besøkende.

Den digitale plattformen vil være åpen i ett år, fra 1. august til 31. juli året etter messen. Det innebærer at deres bedrift er tilgjengelig og kan kontaktes i hele 12 måneder; en mye lengre tilstedeværelse i markedet enn den fysiske delen av messen kan tilby.


Q: Vil det være mulig å delta som utstiller kun digitalt?

A: Ja, om din bedrift ikke får plass på den fysiske messen, eller av andre årsaker ikke kan delta fysisk, er det fullt mulig å bare delta digitalt. Påmelding skjer på vanlig måte og registreringsavgiften dekker deltagelsen og tilgang til de digitale løsningene for utstillerne.


Q: Kan flere firma stå på samme stand eller paviljong?

A: Nei. Hver utstiller må ha egen digital stand. Utstillere som ønsker å tilhøre en felles «paviljong» digitalt kan velge felles gruppering/søkeord slik at de blir søkbare som en «paviljong» i den digitale plattformen. Da vil alle tilknyttede utstillere komme opp i samme søk.


Q: Kan man legge ut link til flere enn en hjemmeside?

A: Ja, det kan man. Det gjøres ifm. oppsett av digital stand.


Q:Kan man laste opp flere filmer?

A: Ja, man kan laste opp flere filmer og bilder. Det gjøres ifm. oppsett av digital stand.


Q: Hvem designer den digitale standen?

A: I den digitale plattformen kan dere velge mellom flere standalternativer som er ferdig satt opp. Det er enkelt å tilpasse og lage sitt eget uttrykk på standen ved å legge inn egen logo, gjøre egne fargevalg, samt laste opp alt det innholdet dere ønsker (bilder, videoer, brosjyrer, lenker o.l.).

Det er 2 nivåer for de ferdigdesignede standene. Alle deltagere på Aqua Nor 2021 får tilgang til «sølv stand», til en verdi av 10.000 kroner. Det er mulig å oppgradere til en «gull stand» som har enda flere funksjoner og muligheter. Det koster 8.000 kroner.

Ønsker man å ta et steg videre er det mulig å få skreddersydd hele standen fra bunnen av. Dette er en jobb som må prises i hvert enkelt tilfelle.


Q: Hva inneholder de ulike digitale standalternativene?

 


Q: Hvordan oppnår vi best mulig synlighet i den digitale plattformen?

A: Man kan produsere eget materiell (videoer) som man ønsker å sende i livestreamene, hvor man kjøper sendeplass på samme måte som sponsorer gjør på TV / andre digitale flater.

Den digitale standen kan tilpasses slik at dere når ut med ønsket budskap på best mulig måte, og på den måten tiltrekke dere digitale besøkende.

Det vil også være et søkbart produktgrupperegister på plattformen slik at dere kan krysse av for de produktgruppene som er gjeldende for dere og som gjør det enklere for de besøkende å navigere seg gjennom utstillerlisten.


Q: Hva koster sendeplass i livestreamen og oppgradering av stand?

A: Det vil bli sendt ut et eget skriv med priser når det gjelder de forskjellige markedsføringsalternativene for den digitale plattformen.


Q: Hvilket format og innhold skal et innslag i livestreamen ha?

A: Dere får tilsendt informasjon om hvordan formatet på deres innslag i livestreamen skal være. Det kan være at dere allerede har en ferdig reklamefilm dere ønsker å sende, eller at dere ønsker å lage en skreddersydd reklamefilm for Aqua Nor 2021 Digital. Har dere en ferdig reklamefilm så lastes den opp til et eget område vi har tilgang til.

Har dere en eksisterende partner som kan lage reklamevideoen for dere så er det fint. Vi kan også tilby bistand og rådgivning sammen med våre partnere om dere ønsker det. Det er profesjonelle partnere som er godt kjent med formatet og innholdet i livestreamen, og som bistår dere fra A til Å i produksjonen av en god reklamefilm for Aqua Nor 2021 Digital.


Q: Hvilke profileringsmuligheter har vi som utstiller på den digitale messen?

A: Alle utstillere har sin egen stand på den digitale messen. I tillegg kan man kjøpe profileringspakker som gir synlighet i den digitale plattformen og messeappen.

Stiftelsen Nor-Fishing

Messeadresse:
Trondheim Spektrum
Klostergata 90
7030 Trondheim

Besøksadresse:
Stiftelsen Nor-Fishing
Pirsenteret
Havnegata 9, inngang 1
7010 Trondheim

Postadresse:
Stiftelsen Nor-Fishing
Postboks 1251, Torgård
7462 Trondheim
Telefon:
+ 47 73 56 86 40
E-post:
post@nor-fishing.no

Her kan du se nettsidene til Nor-Fishing

nyhetsbrev

Vi vil bare sende deg mest mulig relevant informasjon. Kryss ut en eller flere av boksene under slik at vi vet hvilken type informasjon vi skal sende deg.